Základ hubnutí – snídaně!

Vstát, vyskočit z postele, provést osobní hygienu a běžet do práce, je stav mnoha lidí. Začít den rychlostí a bez snídaně je pro mnohé lidi typické. Stejně tak častá věta je „nestíhám, nebo nepotřebuji snídat, protože nemám hlad“. To jsou, bohužel, špatná tvrzení, která jsou proti správnému fungování lidského těla.

Po noci je nutné tělo hydratovat (dostatek vody, čaje) a poskytnout mu zdroj energie pro start do nového dne. Bez toho nemůže vyrovnaně fungovat. Pokud začínáme den bez snídaně, tělo začne lačnit po přísunu energie a člověk sáhne po suplementech, jako je káva, černý čaj, nebo další energetické nápoje místo toho, aby kvalitním způsobem posnídal a měl tak přirozenou energii a biologickou hodnotu jídla ze stravy.

Prvním krokem ke správnému rozložení jídla je: přemýšlet o tom, co člověk chce. Když zjistí, co je jeho cílem, tak druhým krokem je: podniknout správné kroky, které vedou ke splnění cíle.

V začátku je dostačující poskládat si jídlo během dne a jíst maximálně tak 4 hodiny před záměrem jít spát. Pokud tak učiníte, ráno se probudíte a budete mít ve většině případů hlad a nasnídáte se. Pokud by tento přirozený pocit hladu ráno nenastal, je možné se cyklus jídla přeučit. Jde to v každém věku. Z vlastní zkušenosti vím, že klienti, kteří se pře-naučili snídat, přirozeným způsobem nyní vstanou a bez snídaně z domova neodejdou, nebo si ji vezmou s sebou do práce a začnou tak kvalitní den. Nemají potom výkyvy energie během dne (dobře složená snídaně), nejsou zbytečně unavení a večer, když správně rozloží další chody jídla během dne, nesní, co vidí.

Snídaně je základ dne. Snídaně je základ hubnutí, a tak člověk, který chce zapracovat na své váze, musí začít snídat. Snídaně má obsahovat vhodnou kombinaci sacharidů, bílkovin a tuků. Ve snídani je nutná vláknina, která snižuje glykemický index potravin a současně také pomáhá dobrému vylučování. Díky vláknině jsou cukry, např. z obilovin, postupně uvolňovány stejně jako energie a vy nejste následně zmáháni chutěmi.

Ke snídani jsou vhodné:

Cereální, vícezrnné pečivo (1-2 plátky cca 100g), kaše (rýžová, pohanková, ovesná, jáhlová), kvalitní máslo, margarín, mléčné zakysané jogurty a nápoje, ricotta, cottage, bílý jogurt, acidofilní mléko, neslazené cereální vločky nepražené (pohankové, ovesné, grahamové...30-40g) bez přidaného cukru, plátkový sýr s nevysokým obsahem tuku (max. 30% tuku v sušině, 10g), občas vajíčko (variace z něho) – vhodné zakápnout olivovým olejem, šunka s vysokým obsahem masa (min 95% masa, 1-3 plátky), tofu, různé oříšky a semínka (pozor – max. 1 polévková lžíce – vysoký obsah kalorií v oříšcích), nepříliš sladké ovoce (vhodná jsou jablka, hroznové víno, borůvky, hrušky, občas banán), jako šťávy a juice – růžový grapefruit, citrusy, zelenina, když vstanete - vlažná voda, může být ochucená kapkou citronu.

Ke snídani jsou nevhodné:

Sušenky (skryté tuky a ještě navíc nasycené - POZOR na TV reklamy, nevěřte všemu), tučné a roztíratelné sýry, plnotučné mléko, uzeniny a navíc uzeniny s nízkým obsahem masa a vysokým obsahem tuku a soli, bílé pečivo (pravidelně zakomponované do skladby jídla), dochucené jogurty, do jogurtů přidávaný glukózo-fruktózový sirup, doslazované marmelády, slazené nápoje a neředěné džusy, doslazované vločky a cereálie (POZOR! - cukr se přidává téměř všude, proto čtěte etikety).

Václav Krejčík

Výživový poradce a life kouč Energy CLINIC

www.energyclinic.cz


Změna životního stylu

Cílem všech programů Energy Clinic je nastavit přijatelnou změnu životního stylu pro klienta dle jeho individuálních podmínek. Všechny programy jsou odborně vedeny a jsou zaměřeny na celkovou změnu životního stylu, hubnutí, optimalizaci stravovacích návyků, detoxikaci, odbourávání stresu a podporu životní energie.