Silvestrovské (ne)obžerství

Není třeba vždy, když je příležitost, přejídat se!

Svátky nemusí být důvodem nekontrolovaného jídla. Umíte se ovládat o svátcích a nebo sníte vše, co vidíte?

Před koncem roku se množí dotazy mých klientek, jak zvládnout vánoční a silvestrovské oslavy a hojnost, kterou přinášejí stoly v našich domovech a na nejrůznějších návštěvách. V tuto chvíli se ale ptám já: závisí oslavy a spokojenost na jídle? Musíme pocit štěstí a pohody prožívat skrze jídlo? Pokud ano, tak neřešte kila navíc a jezte. Projezte se k tomu, že se vaše tělo stane těžkopádným a bude muset odpočívat na každém kroku, že se nesprávně složeným jídlem dostanete na energetickou houpačku nahoru a dolů. Stojí to za to? Nebo je lepší přemýšlet, co sním a pochutnat si jednou za den na nějaké dobrůtce, ale pak se chovat jako člověk a ne jako „všežral“?

Jídlo může být radostí a pohodou, ale nemělo by zalepovat nepohodu, napětí, nebo stres. V tom případě se organismus začíná řítit do propasti váhových výkyvů a vnitřně zvyšující se nespokojenosti, která vede přímou cestou ke kilogramům navíc. A jelikož to nikdo nechce, ovládejte se v hojnosti a připravte si jednoduché pokrmy pro sváteční dny.

Bílou veku buď nahraďte, nebo prokládejte celozrnnou vekou, chlebem. Pozor na lepek! Pokud chcete udržet lépe svou váhu pod dozorem, tak lepek a pečivo omezte. Mnoho lepku zalepí… Uvidíte, že když přistoupíte na stravu s minimálním obsahem lepku, vaše tělo pookřeje. Kupované pomazánky nahraďte doma připravenými nátěrkami z tvarohu, gervais, cottage a zamíchejte do nich bylinky, semínka a nezapomeňte si nechat čerstvou bylinku na estetickou aranži. Přece jenom jíme i očima, tak ať barvy naplní váš stůl.

Zajděte do obchodu, kde mají kvalitní šunku od kosti, prosluto, parmskou šunku, kozí a ovčí sýry… Vše nakrájejte a vložte na velký desertní talíř. Proložte malými cherry rajčátky, okurkem a dozdobte kouskem bazalky. Zobejte přiměřeně. Na pochutinový talíř můžete připravit i různé malé špízky, v nichž střídejte například tofu s ananasem, nebo hroznovým vínem, různé druhy sýru můžete kombinovat s ovocem, bylinkami a podávat jako zdravou pochutinu na sváteční stůl.

Místo mastných chipsů smažených v oleji, dejte na pánvičku máslo ghí, na něj nakrájejte jemné plátky brambor, polenty a lekce orestujte. Současně si orestujte nakrájený uzený tempeh a vytvořte si talíř k uzobávání, nebo jako večeři, kterou doplňte o rukolu, nebo čerstvý špenát. Máte-li rádi majolku, nahraďte ji tofunézou, nebo sojanézou. Neslyší-li vaše domácnost na podobné produkty, nikomu o tom nemusíte říkat. Uvidíte, že pokud vše chutně připravíte, nikdo si ničeho nevšimne.

Všeobecné zásady pro pitný režim platí i o Vánocích. Pijte dostatek čisté neperlivé vody. Vyhněte se slazeným nápojům, i alkoholickým. Víno bílé, červené, pokud je kvalitní, mějte jako součást svého jídelníčku. Na pivo pozor! Pro tělo není nejlepším společníkem. Tvrdý alkohol také ne.

Užijte si svátků a oslavte krásně a pohodově vstup do nového roku 2014!

 

Václav Krejčík

www.energyclinic.cz

Změna životního stylu

Cílem všech programů Energy Clinic je nastavit přijatelnou změnu životního stylu pro klienta dle jeho individuálních podmínek. Všechny programy jsou odborně vedeny a jsou zaměřeny na celkovou změnu životního stylu, hubnutí, optimalizaci stravovacích návyků, detoxikaci, odbourávání stresu a podporu životní energie.