Nebuďte popelnicí II. - zdravý cholesterol

V rámci časopisu JÓGA DNES vychází seriál Čtěte etikety, Aneb nebuďme popelnicí. 2. díl seriálu vám přinášíme zde.

Zdravý cholesterol

 

 

 

Mýtů o cholesterolu je mnoho. Třeba, že se nemají jíst vajíčka, naopak se má snižovat jeho hladina, také se o něm říká, že je nepřítel zdraví. V současném moderním pojetí výživy jsou tato tvrzení dávno přežitá. K jejich vysvětlení vede fakt, že cholesterol je potřebný pro život a jde o míru jeho hladiny. Pokud dodržujete pravidla zdravého životního stylu a snažíte-li se rozumně stravovat a pracovat se svým tělem, nemusíte mít obavy. Tělo je chytrý mechanismus a dokáže se dobře vypořádat s občasným zvýšeným přísunem, ale pokud se jedná o pravidelný příjem, tělo zatěžuje a postupně omezuje.

 

Cholesterol je lipid (tuková látka), díky jehož základu dochází v organismu k mnoha procesům, mimo jiné na jeho základě dochází k syntéze hormonů nadledvinek a pohlavních hormonů. Působením slunečních paprsků (UV) je z něj metabolizován vitamin D. Je určený k výstavbě buněčných stěn, tvoří izolační vrstvu nervových buněk a také se podílí na práci srdečního a kosterního svalstva. Nejvíce je zastoupen v míše, mozku, podkožním tuku, slezině. Jeho tvorba je v játrech a je pro organismus dostačující. Navíc je cholesterol přijímán v živočišné stravě, bohužel často v nadbytečném množství. Uvádí se, že by jeho příjem neměl přesahovat 300 mg za den.

 

Putování cholesterolu krví

Aby cholesterol plnil svou funkci v organismu, musí se dostat do všech buněk, tkání a orgánů. K tomu slouží v krevní plazmě, tvz. přenašeče: lipoproteiny. Lipoproteiny jsou částečky, které jsou tvořeny bílkovinami a tukem. Poměr mezi těmito dvěma složkami vyjadřuje hustotu lipoproteinů, a tím označuje i kvalitu cholesterolu.

  • Pokud je hustota způsobena více tuky, než bílkovinami, hovoříme o nižší hustotě lipoproteinu (porovnání s vodou). Takto je označovaný LDL (low density lipoprotein), který přenáší krví cholesterol do buněk.
  • Pokud je hustota způsobena více bílkovinami, než tuky hovoříme o vyšší hustotě lipoproteinů. Takto je označovaný HDL (high density lipoprotein).

 

Stejně se pojmenovává cholesterol, který se na lipoprotein naváže.

 

Kdy nastává problém?

LDL cholesterol putuje krví do všech buněk. Pokud jsou buňky nasyceny LDL cholesterol přebývá a usazuje se. HDL pomáhá tento negativní vliv eliminovat tím, že přijímá z krve přebytečný LDL a transportuje ho zpět do jater, čímž ozdravuje celý organismus. Pokud je ale LDL výrazně obsažen v krvi, nastává problém. Krevní buňky cholesterol nasávají a jsou jím přetvářeny na pěnové buňky, které se ukládají na stěny tepen. Postupně zvápenatí a jsou z nich na vnitřku cév vytvářeny tvz. sklerotické pláty, čímž dochází k poškození (kornatění) cév (arterioskleróza). Špatnou pružností a průchodností může dojít k infarktu myokardu, nebo mozkové mrtvici. Cholesterol v kombinaci s vysokou hladinou triacylglycerolů (estery glycerolu a mastných kyselin) se stává lepkavým a hustým, čímž dochází k špatnému průtoku a dále se zvyšuje riziko vzniku usazenin.

 

Vyvarujte se!

Nasycené mastné kyseliny, které jsou obsaženy v živočišné stravě (mléčné výrobky, uzeniny, sádlo, červené maso, vnitřnosti), nebo transmastné kyseliny (sušenky a pochutiny, ztužené oleje) zvyšují LDL cholesterol (špatný) a stávají se postupně zaručeným zdrojem problémů se zdravím. Když kupujete potraviny, dívejte se na etiketě na hodnotu transmastných kyselin, pokud v potravině nejsou, je to nejlepší varianta, když je tam naleznete, dbejte na to, aby v potravině byly zastoupeny maximálně do hodnoty 0,1 g.

 

Vánoce mohou být pro hladinu cholesterolu (ne)přítelem, a tak je třeba při přípravě vánočních pokrmů přemýšlet a dát přednost rozumu před „nadměrným debužírováním“. Zdroje pro zvýšení cholesterolu se skrývají v tučném pečivu (ač dobrém – chuť totiž dělá tuk v kombinaci s cukrem), ve smažených vánočních pokrmech a přemíře sladkostí, slazených nápojů.

 

Podpořte HDL cholesterol rozumnou stravou

Cholesterol je pro organismus potřebný a zdravý. Nezdravá může být jeho vysoká hladina a především nízká hladina HDL, který chrání srdce a cévy. Snížení, nebo vhodný poměr mezi jednotlivými cholesteroly podporuje zdravý pohyb, příprava pokrmů nesmažením, příjem vlákniny, netučného bílého masa, rybího tuku a konzumace mořských tučných ryb (losos) z volného lovu, příjem česneku, antioxidantů z ovoce (především jablka, hrušky) a zeleniny (zelí, brokolice) a přiměřené množství červeného vína.

 

Olivový olej pomáhá

Nenasycené mastné kyseliny (olivový, řepkový, lněný olej), omega 3 mastné kyseliny snižují LDL a zvyšují HDL.

 

 

Tabulka

Celkový cholesterol: méně než 5,0 mmol/l

LDL cholesterol: méně než 3,0 mmol/l

HDL cholesterol: více jak 1mmol/l u mužů a více jak 1,2 mmol/l u žen

Triglyceridy: méně než 1,7mmol/l

 

 

Václav Krejčík

Výživový poradce a life kouč Energy Clinic

 

článek z časopisu JÓGA DNES ZIMA 4/2013

www.jogadnes.cz

 

 

Změna životního stylu

Cílem všech programů Energy Clinic je nastavit přijatelnou změnu životního stylu pro klienta dle jeho individuálních podmínek. Všechny programy jsou odborně vedeny a jsou zaměřeny na celkovou změnu životního stylu, hubnutí, optimalizaci stravovacích návyků, detoxikaci, odbourávání stresu a podporu životní energie.