Jarní očista a její vztah k zdraví

Jarní očista a její vztah k zdraví

S jarem přichází velká expanze energie a současně potřeba… vstát, odlehčit a restartovat. Inspirujte se v jarním přístupu k očistnému stravování a jógové praxi. Postačí malé změny, které však hluboce pocítíte!

 

Vývojově se jedná o dětství a postupný růst, a tak se vše odehrává i v samotné přírodě. Oproti zimě se jídelníček stává odlehčeným od hutných a těžkých jídel, která udržovala teplotu těla. Kyselá chuť vládne jaru stejně jako hořkost v chuti. Tyto základní chutě pomohou organismu v očistě! Pro odlehčení organismu popíjejte bylinné čaje z heřmánku, kopřivy, řepíku. Míchejte v poměru mixu třetin. Tělo se takto časem uvnitř pročistí. Čaj z kořene ostropestřce mariánského je výbornou očistou jater. Pro očistu jater je dále možné dvakrát denně, ráno na lačno a večer před spaním, polknout velkou lžíci olivového oleje. Praktikujte toto po dobu 3 týdnů. Ráno můžete do oleje kápnout limetku a večer přidat trochu kurkumy. Pro očistu střev můžete využít kombinaci bylinek – Triphalu. Jedná se o 3 druhy sušených ovocných plodů: haritaki, amalaki a bibhitaki, které se prodávají v tabletách nebo prášku. Ideální délka užívání je zhruba 3 měsíce a jedná se o jednoduchou, nenáročnou detoxikaci ájurvédy. Triphala podporuje trávení, činnost oběhové soustavy, zlepšuje vylučování a dýchací soustavu.

Zařaďte do prvních jarních dnů lehkou třídenní očistu, abyste ulehčili jak vnitřnímu, tak vnějšímu tělu (vnitřní prostředí, pohybový aparát). Zamyslete se nad svým způsobem stravování, a pokud něco chcete změnit, začněte plánem na 3 dny. V těchto 3 dnech eliminujte příjem bílé mouky (především pšenice), cukru v jakékoliv podobě, masa, uzenin, mléčných výrobků a všech potravin, které jsou připravovány z mnoha složek. Nepijte alkohol, černý čaj a kávu a nahraďte je kvalitním zeleným čajem. Během celé očisty popíjejte čistou vodu. Ptáte se, co vám zbyde k jídlu? Mnoho toho není, ale nyní potřebujete „vyprázdnit trubky“ a pročistit játra. Jarní očistou se zbavíte jarní únavy a dosáhnete rovnováhy. Mysl, tělo i duše budou spolupracovat a vy se můžete věnovat realizaci nových plánů a rozhodnutí, která učiníte. Játra souvisí s novými začátky, plány a ambicemi. I ve všech těchto skutečnostech je třeba nalézt rovnováhu.

Na snídaně si připravte šťávu z červené řepy, jablka, celeru a mrkve. Popíjejte vždy ráno, po vlažné vodě s citronem. Šťávy až do odpoledne popíjejte zhruba v intervalu tří hodin. Pokud chcete silnější očistu, zvolte půst. Nepijte studenou vodu! Ta by vás ochladila a tak vždy mějte k pití po ruce vlažnou vodu.

K večeři zvolte silné zeleninové vývary s rozmixovanou kořenovou zeleninou s kurkumou, pastou miso ze sójových bobů a minimem soli. Sůl nepřidávejte, protože miso sůl obsahuje. Jako večeři můžete zvolit i zeleninové saláty z řepy, ředkvičky, celeru, řeřichy, mrkve opět s kurkumou, trochou česneku a zálivkou pouze z olivového oleje.

Po zhruba 3 dnech jste schopni vnímat odlehčení střev. Jakmile se střeva vyprázdní, je dobré k nim být přivětivý a postupně je zaplňovat rýžovou kaší (basmati). Jezte pomalu a v klidu. Tím vrátíte střeva opět k jejich činnosti.

Čím dál tím více zastávám názor, že extrémnost v přístupu ke zdraví a všem možným výstřelkům zdravé výživy ohrožuje zdraví více než samotný život v podmínkách, které máme. Některé přirozené potřeby organismu nemůžeme opomíjet. Minimum pohybu a zapomnění na jednoduchost stravy nás svazuje do řetězů s otěží nepohody. Tělu je přirozený pohyb a z hlediska proudění lymfy a funkce imunitního systému zastává pohyb první příčku v tom, co můžeme pro své zdraví dělat. Jednoduchý jógový pohyb lze zařadit do každého dne. 20–30 minut jógy každé ráno ještě nikoho nezabilo. Zabíjí pohodlnost a lenost. Ničí nás spolehnutí se na techniku a pokrok nebo pomoc druhého. Jóga je cesta dovnitř a cesta k pochopení, že když svou vnitřní sílu navedeme správným směrem, můžeme dělat to, co chceme, být tím, kým chceme.

Tip na ranní praxi jógy

  • posaďte se a věnujte pozornost dýchání (nechte vše přicházet a odcházet)
  • praktikujte očistnou techniku uddijána bandhu
  • 9 kol pozdravu slunci
  • tvořte sestavu tančícího bojovníka
  • postavte se na hlavu nebo zaujměte svíčku
  • relaxujte a nechte vše „dopéci“ v pozici mrtvoly
  • věnujte se plnému jógovému dechu a krátké meditaci

Praktikujte jógové pozice, které pomáhají v očistě. Jsou to pozice stimulující (protahující) meridiány žlučníku (jang, březen) a jater (jin, duben), které jsou v jarním období nejvíce ohroženy a současně jsou základní součástí očisty.

  • Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu jater:
  • pozice motýla
  • pozice širokého sedu roznožného
  • pozice žáby
  • pozice spící labutě (holubí král ležící dole)
  • pozice sfingy
  • pozice psa hlavou nahoru
  • pozice ležícího hrdiny

Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu žlučníku:

  • pozice spící labutě
  • pozice krávy
  • pozice sedícího holuba (zkřížené dk na sobě)
  • pozice lehu na boku přes bolster

 

Text je úryvkem z nové knihy Václava Krejčíka Žijte jógu.

Změna životního stylu

Cílem všech programů Energy Clinic je nastavit přijatelnou změnu životního stylu pro klienta dle jeho individuálních podmínek. Všechny programy jsou odborně vedeny a jsou zaměřeny na celkovou změnu životního stylu, hubnutí, optimalizaci stravovacích návyků, detoxikaci, odbourávání stresu a podporu životní energie.